Wat is eigenlijk een verkoopaanpak?
Een verkoopaanpak gaat over alle afspraken die je met je team van verkopers
maakt om de voorkeur van klanten voor jouw bedrijf en aanbod zo goed én
effectief mogelijk te beïnvloeden met persoonlijke verkoop activiteiten. Het
beschrijft op zijn minst de ‘best practice’ : wie doet wat, waar, wanneer, hoe en met
welk doel en welke opvolging.
Daag je klant al voor het bezoek een beetje uit
Stuur voorafgaand aan het eerste persoonlijke contact in je verkoopaanpak een document dat de klant herinnert aan het aanstaande bezoek. Stel alvast drie korte vragen die de klant triggeren alvast na te denken over belangrijke thema’s tijdens de afspraak. Houd alles beknopt (max 1 A4) én zo persoonlijk mogelijk, vermijd actielijstjes! Zelf heb ik zo’n document in Powerpoint gemaakt, zodat ik het makkelijk kan aanpassen aan de klant. Volg elke stap op met een dergelijk document, steeds leidend naar de volgende stap

Marc Kol (interim)
Commercieel Directeur –
Senior sales trainer en coach

Stuur een bedankje na je eerste order / project
Ik doe dit in de vorm van een fotolijstje, met een aandenken en een persoonlijke boodschap. Bij sommige klanten sta ik hierdoor letterlijk elke dag op hun bureau!
Ga één keer per jaar opnieuw met elkaar op date
Verzorg minstens één gesprek per jaar om de klant opnieuw te leren kennen, met als centrale vraag: “…laten we net doen alsof we elkaar opnieuw leren
kennen, wat zoekt u in een partner / leverancier…?”. Betrek hierbij wederzijds nieuwe mensen die waarde kunnen toevoegen in de relatie en samenwerking

Experimenteer en verrijk je verkoopaanpak zelf
Evalueer met regelmaat met je team welke variaties ze hebben aangebracht in de verkoopaanpak en welke (bewezen) effectiever waren. Gebruik die feedback om de aanpak nog meer eigen te maken en constant te verrijken. Blijf zoeken naar wat het beste voor jullie werkt en maak daarover nieuwe afspraken met je verkoopteam
Op zoek naar een betere verkoopaanpak?
Laten we dan eens een kopje koffie drinken met elkaar. Ik leg je graag uit hoe arckus werkt en in wat voor specifieke onderdelen ik jou en jouw verkoopteam verder kan helpen. Samen gaan we voor meer succes in sales!

Marc Kol (interim)
Commercieel Directeur –
Senior sales trainer en coach
