Hoe geef ik mijn verkoopteam een boost, zonder meteen aan verkooptraining te denken?
Ook wanneer je als Commercieel Directeur en/of DGA trots bent op de prestaties van je salesteam, wil je ze toch vaak nog een extra boost geven. Wat is dan een praktisch stappenplan om die impuls te realiseren? U hoeft dan niet gelijk te denken aan verkoop training, commerciële training of sales coaching. U kunt uw team ook die boost geven met de betrokkenheid die het gevolg is van dit stappenplan. Aan uw zijde vraagt dat niet veel meer dan een dosis concentratie, tijd en toewijding.
Stel uw commerciële strategie centraal in stap 1
Stap 1 begint natuurlijk wel met de vraag waarom u uw team een boost wilt geven: wilt u ze helpen de salesfunnel met hogere conversie te doorlopen? Wilt u ze helpen om betere marges over te houden aan commerciële onderhandelingen? Gaat het u er vooral om, dat die nieuwe klanten sneller de voorkeur aan jullie aanbod geven? Is het voor u belangrijk dat die veelbelovende innovatie succesvoller wordt, of is juist uw team betrokken en verbonden houden voor u het belangrijkste? Stap 1 is simpel: Laat u leiden door die ene, voor u allerbelangrijkste prioriteit in uw commerciële strategie.
Voor uw salesteam is het centraal stellen daarvan ook fijn want daardoor stimuleert u steeds het juiste gesprek in en met uw team.
Sla een brug naar de praktijk
In stap 2 maakt u de vertaalslag van die verkoop strategie naar de verkoop aanpak die uw commerciële team gebruikt. Is die verkoop aanpak (soms ook: verkoop proces) nog volgbaar, meetbaar en stuurbaar? Vaak kunt u met wat feedback uit bezoekrapportages, uit de sales pijplijn of met uw kennis van de dagelijkse gang van zaken snel een aantal zaken aanwijzen die uw team best weet, maar niet altijd uitvoert. Daarna kunt u snel bijsturen en uw team weer gemotiveerd krijgen de stappen te beheersen en te volgen.
Vertrouw uw salesteam en stuur ze op pad
Voor stap 3 heeft u niet veel meer nodig dan vertrouwen in de kwaliteiten van uw verkoop team én de organisatie van een campagne. Die verkoop campagne is dan een opdracht van u aan uw team van Account managers, Sales managers en / of verkoop binnendienst om in een specifieke periode een deel van hun tijd pro-actief te besteden aan één geïsoleerde, commerciële uitdaging. Kortom u geeft ze een specifiek doel, een specifieke doelgroep en de juiste hulpmiddelen en argumentatie, gericht op één van de uitdagingen uit uw strategie.
Leer van de ervaringen en vier successen met uw verkoopteam

Het enige dat u nog in stap 4 hoeft te doen is de ervaringen uit stap 3 regelmatig te evalueren, daardoor met het team van verkopers te leren en tenslotte ervoor zorgen dat successen gevierd worden
Met dit 4-stappenplan krijgt uw team van commerciële specialisten een boost, zonder dat u meteen hoeft te investeren in verkooptraining of een sales coach.
Over arckus
Bij arckus – praktijk voor B2B verkoopgroei – is het onze passie om klanten, hun verkoopteams en commerciële prestatie aan elkaar te verbinden. Daarom delen we graag tips, zoals dit 4-stappenplan.