Marc Kol

17 januari 2022
Leestijd: 5 min

Wanneer je in de verkeerde hoek zoekt helpt Google niet het juiste antwoord te vinden.

Googelen is een dagelijkse bezigheid geworden, waarvan vele B2B verkooporganisaties dankbaar gebruik maken. Iedereen is gewend om Google te gebruiken om informatie te zoeken en heel vaak vinden wij ook het goede antwoord. Maar niet altijd en soms omdat Google ons bijna dwingt om in de verkeerde hoek te zoeken.

Wat bewezen voor verkoopgroei zorgt staat er niet tussen: ‘verkoop excellent’ en ‘cultuur’

Wij gebruiken Google bijvoorbeeld ook om naar mogelijkheden voor verbetering van onze verkooporganisaties en verkoopteams te zoeken, naar manieren om van meer klanten in onze markten de voorkeur te verkrijgen. De zoekwoorden die daarmee te maken hebben vormen slechts een kleinere niche in het totaal van zoekwoorden en in die kleine niche staan belangrijke woorden voor ons dagelijkse werk: 

De top 4 (december 2021) ziet er als volgt uit: 

  1. Salesfunnel / 4400
  2. Salestrainer / 880
  3. Salescoaching / 480
  4. Salestraining / 390

Bedrijven die dergelijke diensten aanbieden weten dit en gebruiken die woorden dus ook vaak, waardoor Google denkt dat het belangrijk is. Maar Google zit ernaast en geeft daardoor de verkeerde adviezen. De allerbelangrijkste woorden staan er namelijk niet tussen: ‘Sales excellent’ en ‘cultuur’. Op die woorden wordt niet gezocht en Google waardeert ze dus ook niet. Maar u zou dit wel moeten doen, want dit zijn nu juist de woorden die het meeste de kans op verkoopsucces bepalen.

Wat is sales excellent en hoe helpt dat?

Uit onderzoek blijkt elke keer weer opnieuw dat ongeveer 1 op de 10 bedrijven ‘sales excellent’ zijn ten opzichte van hun concurrentie. Die andere 90% zijn het in mindere mate. Nou èn, denk je misschien, totdat je naar de groeiverschillen tussen die bedrijven kijkt. Onder vergelijkbare omstandigheden blijken ‘verkoop excellente’ bedrijven makkelijker en sneller de voorkeur van hun klanten te krijgen. Die bedrijven groeien systematisch sneller dan hun concurrenten.

Cultuur is de belangrijkste factor in sales excellence

Er spelen diverse factoren een rol om je bedrijf als sales excellent te kunnen zien. Die factoren hebben te maken met de verkoop aanpak, de motivatie en vaardigheden in de verkoopteams en met het leiderschap aan die teams. Maar cultuur in de organisatie is één van de belangrijkste factoren om ‘Sales Excellent’ te worden. 

Dan gaat het bijvoorbeeld over met wie verkoop het meeste aan het knokken is. Misschien verrast het u, maar veel organisaties blijken met de klant te knokken: “die begrijpen niet goed hoe wij werken”‘. Of met de interne organisatie: “die leveren niet wat wij van ze verwachten”. 

Een cultuur waarin de klant centraal staat

Wat je wilt in de cultuur is o.a. dat de klant centraal staat en de verkoop aanpak zich relevant van de concurrent onderscheidt. En zo de klanten laat ervaren dat uw aanbod relevanter en urgenter dan dat van de concurrentie is. Enkele andere voorbeelden die in de cultuur van een bedrijf zitten en de mate van sales excellence in sterke mate bepalen:

  • Is verkoop (evt. zijn klanten) een directie (of zelfs board) functie?
  • Worden verkoop successen gevierd in de organisatie?
  • Is de feedback van klanten zo georganiseerd dat er systematisch wat met de antwoorden gedaan kan worden?

Tips naar aanleiding van dit blog:

  1. Start nog vandaag met de missie om uw bedrijf ‘sales excellent’ te maken
  2. Gebruik een ‘zelftest’ om te bepalen hoever u hier al in bent (ik heb er ook wel één voor u…)
  3. Draag elke dag bij aan een gezonde cultuur in uw verkoopteam en in de organisatie waarvoor u verantwoordelijk bent

Over arckus

Bij arckus – praktijk voor B2B verkoopgroei – is het onze passie om klanten, hun verkoopteams en commerciële prestatie aan elkaar te verbinden. Daarom delen we graag tips en ervaringen zoals in dit blog over sales excellence en de cultuur in uw bedrijf.

Wilt u nog meer (gratis) tips?

Wilt u nog meer tips, kijk dan eens bij de andere artikelen op de arckus blogpagina. Al onze blogs zij erop gericht u meer succes te laten halen met uw commerciële team. Voeg mij gerust toe op LinkedIn 

Wilt u nog meer (gratis) tips?

Wilt u nog meer tips, kijk dan eens bij de andere artikelen op de arckus blogpagina. Al onze blogs zij erop gericht u meer succes te laten halen met uw commerciële team. Voeg mij gerust toe op LinkedIn 

Veel succes met het verbinden van uw team aan uw klanten en daarmee aan uw commerciële resultaten.

Gratis tip voor jouw bedrijf?

Maak een afspraak en ik geef 1 gratis tip specifiek voor jouw organisatie!

Ik help graag als partner voor verkooptrainingen (of coaching) zodat uw team gestroomlijnd is en meer rendement voor u zal opleveren.

Maak een afspraak

Over Marc kol

Commercieel Interim Management Programma en coach

Op tijdelijke basis meetbaar resultaat
Senior ervaring
Een schat aan commerciële verbeter ervaring
Al meer dan 20+ verkoopteams gecoacht

Deze bedrijven gingen je al voor: