Marc Kol

2 september 2021
Leestijd: 5 min

Tegenvallende resultaten omzetten naar successen

Maak de Go-2-Market voor uw B2B innovaties makkelijker en succesvoller met deze tips in minder dan vijf minuten. 

Productintroducties en innovaties zijn hét middel voor B2B ondernemers om groei en marge te realiseren in sterk concurrerende markten. Verwachting tot 40% omzetaandeel van de nieuwe introducties in 3 tot 5 zijn zijn heel gewoon…

De realiteit is dat 2 van de 3 Go-2-Markets floppen, al binnen één jaar…

Blog onderwerpen

  1. Hoe u tegenvallende progressie tijdig herkent 
  2. De vijf belangrijkste redenen voor tegenvallende resultaten
  3. Wat u nu kunt doen om meer resultaat uit uw Go-2-Market te halen

Enkele indicatoren voor tegenvallende progressie

  • De pijplijn is niet alleen te laag, veel erger is de onbetrouwbaarheid en onverwachte uitval.
    • Hierdoor worden conversie, snelheid, doelgroep en gemiddelde ordergrootte niet gehaald. 
  • Bij geslaagde conversie wordt het beoogde prijsniveau niet behaald. 
  • Het verkoopteam besteedt meer tijd aan klagen dan aan verkopen. 
  • Klanten reageren voornamelijk reactief op de introductie. 

Vijf redenen voor achterblijvend succes:

  1. Social Selling wordt niet of verkeerd in het verkoopproces gebruikt. 
  2. De ‘kosten’ of ‘risico’s’ van verandering die de klant ervaart worden onderschat. 
  3. Het verkoopproces wijkt af van het gebruikelijke en uw verkoopteam heeft moeite de juiste balans te vinden tussen adviseren en verkopen.
  4. Feedback op de performance van de innovatie is onvoldoende georganiseerd 
  5. Het bestellen en uitvoeren van proef orders kost te veel tijd en moeite.

Wat kunt u doen voor meer goede resultaten?

  1. Stem uw verkoopproces en de mix Social Selling / persoonlijke verkoop af op de vier fases die de meeste van uw klanten doorlopen.
  • De vier fases:
    • Ervaren (uitdaging of probleem)
    • Overwegen (“…heb ik een oplossing nodig?…”)
    • Doen (bespreken en sourcen)
    • Gebruiken en wederkoop 
  1. Voeg implementatie services toe aan uw aanbod. 
  2. Regisseer en stuur op duidelijke verkoop kwalificatie momenten in het persoonlijke gesprek met de klant. 
  3. Organiseer een panel met klanten en luister naar hun koop- en gebruikerservaringen. 
  4. Zorg voor een duidelijke en soepel lopende ‘proef order’ aanpak die door verkoop en productie wordt geaccepteerd. 

Veel succes met het verbeteren van uw Go-2-Market resultaten!

Arckus – praktijk voor B2B verkoopgroei biedt een compleet groeiprogramma op maat, meetbaar, betrouwbaar en betaalbaar inclusief:

  • Meetbare groei, gebaseerd op een business case
  • Transformatie van de verkoopaanpak 
  • Campagne management voor uw verkoopteam 

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of doe een korte quickscan om inzicht te krijgen in uw verkoop sterktes en verbeterpunten.

Wilt u nog meer (gratis) tips?

Wilt u nog meer tips, kijk dan eens bij de andere artikelen op de arckus blogpagina. Al onze blogs zij erop gericht u meer succes te laten halen met uw commerciële team. Voeg mij gerust toe op LinkedIn 

Veel succes met het verbinden van uw team aan uw klanten en daarmee aan uw commerciële resultaten.

Gratis tip voor jouw bedrijf?

Maak een afspraak en ik geef 1 gratis tip specifiek voor jouw organisatie!

Ik help graag als partner voor verkooptrainingen (of coaching) zodat uw team gestroomlijnd is en meer rendement voor u zal opleveren.

Maak een afspraak

Wil je ook je resultaten verbeteren voor een goede verkoopstrategie?

Over Marc kol

Commercieel Interim Management Programma en coach

Op tijdelijke basis meetbaar resultaat
Senior ervaring
Een schat aan commerciële verbeter ervaring
Al meer dan 20+ verkoopteams gecoacht

Deze bedrijven gingen je al voor:

Vind je het ook lastig om objectief naar jouw eigen salesstrategie en verkoopaanpak te kijken? Ik kijk graag als expert vrijblijvend naar jouw salesstrategie om daar de kansen uit te halen!